Kundtjänst

Har du frågor kring våra faktura- och betalningslösningar?

Patienter

För dig som är patient och har frågor kring dina fakturor

Öppettider: vardagar 09:00-15:00, lunchstängt 12:00-13:00

Telefon: 010-150 81 50

Vårdpersonal

För dig som jobbar på en tandvårdsmottagning och behöver support

Öppettider: vardagar 09:00-15:00, lunchstängt 12:00-13:00

Telefon: 08-15 20 10

Vanliga frågor

Fakturor

Har ni inte fått er faktura så beror detta troligen på att denna hamnat i ert spamfilter. Hittar ni inte fakturan där och er klinik inte använder SMS-fakturering så kan ni alltid hitta er faktura genom att logga in på mina sidor för att se er faktura.

Om ni tycker att beloppet eller innehållet på er faktura är felaktigt så är det bäst att ni vänder er till er tandläkare som ställt ut fakturan via Payzmart. Payzmart fakturerar er endast för de köp och behandlingar som er tandläkare registrerat hos oss och vi kan därför inte svara på frågor kring innehållet eller summan på er faktura.

Inbetalningsuppgifterna finner ni i ert mejl med fakturan eller i det SMS med fakturan som skickats till er telefon. Om ni inte hittar varken mejlet eller SMS:et så kan ni logga in på mina sidor för att se inbetalningsuppgifterna.

Ni kan enkelt förlänga fakturans förfallodatum kostnadsfritt 10 dagar ytterligare genom att logga in på mina sidor och välja att förlänga förfallodatumet. Notera att detta endast går att göra för fakturor som ännu ej förfallit. Behöver ni mer tid på er att betala än de extra 10 dagarna så kan ni logga in på länken ovan och välja att dela upp er betalning på upp till 36 månader.

Ni delbetalar er faktura genom att logga in på mina sidor och välja det delbetalningsalternativ som passar er. Har ni inte BankID för inloggning så kan ni kontakta vår kundtjänst så hjälper vi till. Notera att vi måste kunna styrka er identitet om ej BankID används och vi kan därför komma att ställa extra kontrollfrågor eller på annat sätt be er att styrka er identitet.

Payzmart samarbetar med CreditSafe för våra kreditupplysningar. CreditSafe delar inte med sig till andra gällande informationen att en kreditupplysning har tagits och upplysningen påverkar inte ditt kreditbetyg. Ni behöver alltså inte vara oroliga över att ni fått en kreditförfrågan när ni handlat med faktura via Payzmart.

Om ni är missnöjd med en behandling som fakturerats genom Payzmart är det mycket viktigt att ni meddelar detta till oss och er tandläkare. Absolut bäst är att ni kommer överens med er tandläkare. Om ni och tandläkaren inte kommer överens eller om ni inte vill kontakta tandläkaren kommer vi att hjälpa er i kontakten med er tandläkare. 

Skulle tvisten fortfarande inte kunna lösas så kommer vi att be er att göra en anmälan till en extern part som avgör frågor kring felbehandlingar. Denna part kommer utreda om fel begåtts och komma med ett utlåtande.

Vi följer det utlåtande som görs av den externa nämnden för just er tandläkare. Alltså kan er faktura komma att korrigeras.

Under utredningen kan ni komma att behöva lämna uppgifter skriftligen och/eller muntligen för att hjälpa nämndens utredningen. Det är mycket viktigt att ni aktivt bidrar till utredningen för att ärendet skall lösas så smidigt som möjligt.

Hos de flesta av våra anslutna kliniker kan ni få valet att slå ihop flera fakturor till en delbetalning. Genom att välja samma sorts delbetalning för alla fakturor (ex. 24 mån) så kommer dessa att automatiskt slås ihop utan extra startavgifter eller aviavgifter. Är ni osäker på om alternativet finns på er klinik, fråga personalen eller kontakta vår kundtjänst.

Delbetalningar

Hos Payzmart kan ni dela upp er faktura på mellan 3-36 månader. Observera att mycket låga belopp inte kan delas upp eller endast kan delas upp på en kortare period för att säkerställa att kostnaderna är rimliga i proportion till den ursprungliga fakturan

Ja, det kan ni alltid göra och detta är en lagstadgad rättighet. 

Summorna på våra delbetalningsavier är fasta och man kan således inte betala mindre en viss månad. Om ni har svårt att betala en faktura en viss månad så råder vi er att vända er till vår kundtjänst så att vi kan hjälpa till om möjligt.

Vissa av våra anslutna kliniker erbjuder tjänsten att slå ihop flera fakturor till en delbetalning. Genom att välja att delbetala din nya faktura på samma period som din pågående delbetalning (ex. 36 mån) kommer den nya fakturan automatiskt att ingå i befintlig delbetalning. Inga extra start- eller aviavgifter tas ut i detta fall. Du betalar endast de avgifter som tillkommer på din ursprungliga delbetalning. Ränta betalar man dock alltid på det totala beloppet av samtliga fakturor som ingår i delbetalningen.

Om du planerar att slå ihop flera fakturor, välj alltid en delbetalningslängd som passar för den totala summan av alla fakturor. Väljer du en för kort delbetalningslängd finns risken att månadskostnaden blir högre än du tänkt dig när du lägger till nya fakturor längre fram. Välj därför hellre en lite längre delbetalning än du tänkt dig om du vet att du kommer lägga till fakturor längre fram.

Betalningar

En faktura som skickats till er via Payzmart kan inte betalas direkt till kliniken. Det är mycket viktigt att ni betalar in på de inbetalningsuppgifter som står specificerade på fakturan från Payzmart. Görs inte detta utan betalning sker direkt till kliniken så kommer vi betrakta fakturan som obetald och påminnelseavgifter kommer att påläggas fakturan. Är ni osäker på vart ni skall betala fakturan, kontakta vår kundtjänst.

Om ni betalar er faktura för sent så till kommer en påminnelseavgift och dröjsmålsränta. Har ni problem att betala faktura i tid så kan ni kostnadsfritt skjuta fram förfallodatum 10 dagar genom att logga in på mina sidor.

Har ni hamnat i en situation där ni har svårt att betala fakturan så ber vi er kontakta vår kundtjänst så att vi tillsammans kan komma fram till en lösning.